Hej!

En ny ordförande här! För er som inte vet vem jag är kommer här ett kort intro:

IMG_0661

  • Namn: Markus Sandin
  • Ålder: 38
  • Bor: I Domsjö med Veronica
  • Yrke: Digital redaktionell affärsutvecklare på MittMedia
  • Hcp: 7,9
  • Favoritklubba: Wedge
  • Favorithål på Puttom: 17
  • Kontakt: markus.sandin@gmail.com

Det känns otroligt inspirerande att få ta över som ordförande i en så fin och välskött förening som Puttom. Den familjära, trevliga och välkomnande stämning som är vår klubbs kännetecken ska vi vara rädda om! Layouten på banan tillhör bland de roligare banorna i landet och vår medlemsundersökning i höstas visade just bevis på detta. Tack för förtroendet!

 


 

På höstmötet beslutades en liten höjning av medlemsavgifterna, de har stått stilla i många år medan kostnaderna har ökat. Klubben mår inte dåligt ekonomiskt men för att kunna investera i banan behöver vi förbättra resultaträkningen. Vi måste jobba stenhårt för att öka de externa intäkterna från gäster och samarbetspartners, sponsorkommittén gjorde ett fantastiskt jobb förra året men det ensamt kommer inte räcka. Vi kommer behöva titta över våra kostnader också, samtidigt som vi måste lägga de resurser vi kan just nu för att öka kvalitén på banan, framförallt greenerna. Där har Ingemar som nu tar över efter Bengt som banchef mycket idéer och tankar. Mycket är viktigt på en golfklubb men banan är viktigast och i synnerhet greenområdena.

Styrelsens har beslutat övergripande agerbara mål för 2016. Två siktar mot bättre ekonomi och ett mot en bättre bana, som på längre sikt bör ge bättre ekonomi.

  • Ökad kvalité på banan, främst greenområdena
  • Öka antalet greenfeegäster
  • Öka antalet fullvärdiga medlemmar

Utifrån de övergripande effektmålen ska styrelse, personal och kommittémedlemmar samlas för en heldags-workshop, där ska målen kvantifieras och aktiviteter som driver effektmålen ska jobbas fram. Dessa aktiviteter ska hjälpa verksamheten, kommittéerna och styrelsen att nå sina mål och lättare prioritera sitt arbete och vart vi lägger arbetsinsatserna för att uppnå önskat resultat. Målet med dagen är att alla kommittéer har en bra grund för aktiviteter som verkar mot de övergripande effektmålen. En viktig faktor för framgång är att kommittéerna själva sätter siffror på målen och identifierar aktiviteter för att nå dessa. Dessa ska jobbas fram bland annat under workshopen den 21 februari. Styrelsen har en representant i varje kommitté som ansvarar för att följa upp målen och aktiviteterna som kommittén satt upp.

 

Sitter du på idéer hur vi utvecklar Puttom? Är du sugen på vara med den 21 februari? Hör av dig så får du så klart en inbjudan! markus.sandin@gmail.com

 

Egen shop. Vi har efter noggrant övervägande valt att ta över shopen själva och det blir därmed en kombinerad shop, reception och tidsbokning. Det blir alltså ni medlemmar som äger shopen och jag hoppas såklart att er egen shop kommer vara huvudvalet när det ska investeras i kläder, utrustning och bollar! Det kommer att krävas en hel del jobb, men vi tror det kommer att vara värt det. Vi kommer kunna hantera den med samma personalstyrka och överskottet från shopen kommer gå tillbaka till klubben. För att inte dra på oss för stora kostnader år ett kommer vi starta försiktigt och ha ett begränsat utbud. Målsättningen är att shopen ska generera en intäkt till klubben, många klubbar runt om i Sverige äger i dag sina egna shopar.

Fokus i början av 2016 för styrelsens del kommer vara målarbetet samt att få till en egen shop med allt vad det innebär.

Styrelsens representanter i kommitéerna:

  • Juniorkommittén: Kajsa Rantala
  • Sponsorkommittén: Kerstin Norberg
  • Bankommittén: Markus Sandin
  • Damkommittén: Gun Nilsson
  • Tävlingskommittén: Jörgen Jonsson
  • Seniorkommittén: Bo Lundvik
  • Anläggningskommittén: Tommy Nordlund
  • Medlemskommittén: Birgitta Fahlgren

Har du förslag på hur vi utvecklar Puttom framöver? Lämna gärna en kommentar!